09. 05. 2017

Kontrola kvality

O kontrole kvality počas rozvozu mliečnych výrobkov SABI sme sa porozprávali s Ing. Petrom Kočišom, vedúcim mliečnej výroby v Sabinove.

Aj keď jar bola tohto roku chladnejšia, teplé dni určite prídu. Ste pripravení na rozvoz mliečnych produktov tak, aby bola zachovaná ich kvalita?

Áno. Všetky autá, ktoré rozvážajú naše výrobky, majú chladiace boxy. Nakladá sa tak, že auto nacúva k skladu a je s ním „prepojené“ tzv. rukávom. Do vychladených áut nakladáme vychladené výrobky. Samozrejme, že keď je vonku 35 °C, tak je s tým trochu problém.

Autá chodia zavčas ráno, keď je chladnejšie…
Áno, ale končia na poludnie. Ale krátkodobé oteplenie nie je problém, výrobok je ochladený zo skladu, v aute sa priebežne dochladzuje. Pri vysokých vonkajších teplotách, zvlášť, keď sa auto pri výkladkách častejšie otvára a zatvára, môže teplota v aute trochu stúpnuť. Ale to nie je problém, krátkodobé oteplenie výrobkom neškodí, horšie by bolo, napríklad, päťhodinové oteplenie, to už by sa naštartovali baktérie. Aj dobré, aj zlé. To by výrobok mohlo nafúknuť.

V lete deklarujete kratšiu trvanlivosť výrobkov?
Nie, z hľadiska špecifikácie by bolo problematické určiť, kedy je leto. Niekedy je v marci 30 °C. Stále je to na výrobcovi, on deklaruje kvalitu. Záruka, ktorú si určí, musí byť dodržaná a už je na ňom, ako sa s tým vysporiada. Musí poučiť prepravcov a kontrolovať ich.

Ako môžete kontrolovať množstvo áut, či počas rozvozu nevypnú klimatizáciu, lebo chcú šetriť pohonné hmoty
Kontrolné mechanizmy máme rôzne, všetky neprezradíme, aby niekto nerozmýšľal, ako ich obísť. Ale napríklad do jogurtu, ktorý je označený, dávame teplomer, nie je to iba teplomer, ale termograf, ktorý zaznamenáva aj časový priebeh teploty. A my vieme odsledovať celkový priebeh teplôt od naskladnenia až po predajne. Jogurt, kde je vložený teplomer, je ukrytý medzi ostatnými, ale je, samozrejme, označený, aby ho niekto nezjedol. Takže prepravcovia nevedia o všetkých kontrolných mechanizmoch, ale vedia, že naozaj kontrolujeme dodržanie dohodnutých teplotných parametrov. Keď prepravca už vie, že tam niečo má, tak sa ináč správa. Aj námatkovo to kontrolujeme. Je to na nás, aby sme vytvárali ten tlak, kontrolu tak, aby boli splnené podmienky skladovania, ktoré my deklarujeme. Vďaka systematickej kontrole môžeme konštatovať, že s tepelnými podmienkami počas prepravy prakticky už dlhé roky nemáme problém.
 
A čo predajne?
To už kontroluje náš obchodný úsek. Väčšinu produkcie predávame v našich predajniach, takže to vieme dobre ustrážiť.

Chodíme námatkovo do predajní a sledujeme, ako sú produkty skladované v sklade predajne a ako na predajnom pulte. Najcitlivejšie na nedostatočné chladenie je mlieko a sladká smotana, tie by mali byť skladované do 6 °C. No a v lete už len tým, že sa prenáša tovar pri vonkajších 30 °C, tak sa môže na krátky čas otepliť nad 6 °C. Keď sa to hneď dá do chladného, tak to nevadí, ale keď to nechajú niekde vonku, napr. 3 hodiny, už je po mlieku, skysne, lebo to nie je UHT. Pamätám si, keď sme prešli zo sáčkov (pri sáčkoch každý vedel, že to je trojdňové mlieko) na tetrapaky, tak si ľudia mysleli, že to nemusí byť chladené. Vtedy sa nám stávali časté prípady, že reklamovali mlieko, že im nevydržalo. Darmo tam bolo napísané, že skladovať pri teplote do 6 °C. Takže je to aj o osvete, o práci so zákazníkmi.

Môžete kontrolovať aj cudzie predajne?
Čiastočne áno, ale zodpovednosť za fyzikálne podmienky pri skladovaní a predaji je už na samotnom predajcovi.

Preto je lepšie nakupovať produkty SABI v predajniach siete Milk-Agro, kde viete garantovať úplne všetko…
Nakupovať v našich predajniach je určite dobrá voľba, ale ak kupuje zákazník naše výrobky v iných predajniach, nemusí sa báť. Nejaká malá odchýlka od požadovaných fyzikálnych parametrov pri skladovaní a predaji ešte neznamená, že výrobok sa znehodnotí. Predpísané podmienky predstavujú pomerne prísny štandard, ale záručné podmienky a záručná doba sa stanovujú tak, že sa počíta s nejakou rezervou. Napríklad, ak zjete jogurt dva týždne po záruke, nielenže sa vám nič nestane, ale ani nezbadáte zmenu v senzorických a chuťových vlastnostiach. Zmena bude v tom, čo nevidíte, že tam bude menej tých živých jogurtových kultúr. Tá rezerva je preto, lebo musíte počítať s tým, že výrobok nebude skladovaný tak, ako je potrebné. Ak aj ustrážime celý proces od výroby až po predaj, nevieme ovplyvniť, napríklad, dopravu z obchodu do domácnosti a skladovanie doma. Napríklad v lete, ak sú 35 °C horúčavy, doprava domov môže výrobok ohriať. Preto pri záruke musí byť časová rezerva. Hoci, samo zrejme, výrobca nezodpovedá za zaobchádzanie s výrobkom po jeho kúpe.

Takže čistota výrobného procesu a stráženie kvality počas celej výroby, prepravy a predaja výrobkov SABI sú zárukou, že počas doby trvanlivosti si výrobky SABI zachovávajú všetky potrebné kvalitatívne parametre…
Určite. Náš pán riaditeľ jedáva jogurty SABI dva týždne po ich záruke. To hovorí za všetko…  

 

MILK - AGRO

Varte s chuťou a chutne

otvoriť receptár

Otázky o zdraví

hľadám odpoveď

Čerstvé a chutné akciové produkty nielen vo vašej chladničke.

Súhlasím s pravidlami Ochrany osobných údajov.
Hore